29 أكتوبر، 2010

صدق أو متصدقش ... مش هتفرق !

 

Image1

النهاردة أجازة ، و أخدت قرار من الصبح مافيش أنترنيت ، و فعلا عملت شوية زيارات عائلية ، و نزلت القهوة ، لكن القعدة كانت مملة الكلام بيتعاد كل أسبوع ، في الآخر قررت اقطع سهرة الملل و اروح على البيت ، فتحت التلفزيون ، اقلب بين القنوات بلا هدف محدد ، جبت الجزيرة ما فيهاش غير موضوع السودان ، العربية جايبين واحد دقنه واصلة لغاية ركبته و مش فاهم منه حاجة ، البي بي سي بيتكلموا عن الحكومة الأمريكية و الإنتخابات النصفية للكونجرس و موقف أوباما ... ماشي بس لقيت الكلام مش اللي هوه بيلفوا و يدوروا من غير رأي واضح.

المهم قفلت التلفزيون و قررت أفتح الكمبيوتر ، كان بقالي كثير مسمعتش حاجة عن حزب التجمع قلت يا واد خدلك بصه على الجرنان بتاعه ، و هوبا ضرب الدم في عروقي عنوان مستفز في الصفحة الأولى أحتياجات 20 ملعب جولف من المياه توازي أحتياجات 180 ألف مصري ، ياريت الموضوع على قد كده ، ده تكلفة ملعب الجولف الواحد 150 مليون جنيه !!! ، و علشان تلعبلك جيم واحد بتدفع 60 دولار ، أصل الملاعب دي مبتعترفش بالجنيه المصري اللي هو اساسا مبقاش ليه قيمة لدرجة انه بقى عامل زي البريزة بتاعة زمان حتة نيكل هابلة يعني الجنيه بتاع النهاردة يساوي بريزة يعني عشرة صاغ.

weston-hills-golf  eaux_766467129

180 ألف مصري محرومين من المياه النقية علشان كام ميت واحد يتسلوا و يلعبوا لعبة غبية كل اللي عليك أنك تنزل الكورة البيضة في حفرة في أقل عدد من الضربات ، المهم روحت فاتح التليفون و كلمت واحد صاحبي أنا عارف انه عنده خلفية بالحاجات دي ... معلش اصلي ماليش في موضوع الجولف ده ، أعرف منه ثمن مضارب الجولف كام ، الراجل ضحك قوي و قالي أيه عايز تشتري ، قتلله لأ بس عايز آخد فكرة يعني ، قالي مش غالية ثمن مضارب الجولف بالشنطة بتاعتها بيبدأ من 15.000 جنيه ده غير ثمن الكور اللي بيتراوح ثمنها ما بين 75 و 150 جنيه.

صدق أو متصدقش بلد بتعاني من البطالة و زيادة نسبة الفقر فيها 20 ملعب جولف تكلفتهم 300.000.0000 مليون جنيه

صدق أو متصدقش بلد 60% من الشباب فيها مش لاقي شغل بيستورد أيس كريم و كفيار بـ 4 مليار جنيه

صدق أو متصدقش بلد نسبة اللي تحت خط الفقر وصل لـ 40% من إجمالي الشعب وصل حجم أنفاقهم على أجهزة المحمول فقط 5 مليار جنيه

صدق أو متصدقش بتستورد فياجرا بسبعة مليار جنيه

صدق أو متصدقش حجم الأموال اللي بتدور في عالم كرة القدم وصلت 12 مليار جنيه

صدق أو متصدقش أن حجم الفلوس اللي كتبتها في التدوينة دي تشغل 4 مليون عاطل

و كل سنة و أنتم بخير بمناسبة حلول فصل الشتاء